syar'u man qablana
Pendahuluan
Syar’u man Qablana (شرع من قبلنا) adalah syariat atau ajaran-ajaran para
Nabi sebelum diutusnya para Rasullullah SAW.[1] Syariat-syariat mereka prinsipil adalah satu.
Firman Allah SWT:
شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي
أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ
وَعِيسَىٰ ۖ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ ۚ كَبُرَ
عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ ۚ اللَّهُ يَجْتَبِي
إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ
13. Dia telah mensyari'atkan bagi kamu tentang agama apa yang
telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu dan
apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa Yaitu: Tegakkanlah
agama[1340] dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya. Amat berat bagi
orang-orang musyrik agama yang kamu seru mereka kepadanya. Allah menarik kepada
agama itu orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada (agama)-Nya
orang yang kembali (kepada-Nya).
[1340] Yang dimaksud: agama di sini ialah meng-Esakan Allah s.w.t.,
beriman kepada-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya dan hari akhirat serta
mentaati segala perintah dan larangan-Nya.
(Surah As-Syura: 13)
Seperti syariat Nabi Ibrahim, Musa dan Isa. Menurut Abu Zahran,
syariat Samawi pada dasarnya satu. Apabila al-Qur’an atau al-Sunnah yang sahi
itu disyariatkan oleh Allah kepada para ummatnya yang telah mendahului kita
melalui para Rasulnya, dan telah dinashkan bahwasanya syariat itu diwajibkan kepada
kita sebagaimana diwajibkan kepada mereka. Maka tidak ada perselisihan bahwa
syariat itu adalah syariat untuk kita dan undang-undang yang wajib diikuti,
dengan menetapkan syariat kita kepada Nya. Seperti firman Allah:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
183. Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa
sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,[1]
(Surah Al-Baqarah:
183)
Ayat diatas jelas menerangkan bahawa esensi syariat-syariat Samawi
termasuk di dalamnya syariat-syariat terdahulu adalah satu. Hal ini
diperkuatkan oleh pelbagai ijma’ Ulama’. Hanya saja Allah mengharamkan
sebahagian perkara atau perbuatan atas sebagian kau tertentu. Pengharaman ini
dimaksudkan untuk kemaslahatan umat manusia sekaligus mencegah kehidupan
daripada meliputi nafsu syahwat seperti umat-umat terdahulu yang sesat.
Jenis-jenis Syariat Terdahulu
Al-Quran dan Hadis juga mengisahkan
hukum-hukum syar’I yang disyaratkan Allah kepada umat terdahulu sebelum kita.
Ada hukum syar’I yang disampaikan kepada umat Nabi Muhammad SAW yang telah
disampaikan kepada umat dahulu kala. Syarat-Syarat terdahulu adakalanya tidak
berbeza dari apa yang disyariatkan kepada kita merupakan peraturan-peraturan
yang diwajibkan kita ikuti[2].
Mengenai syariat terdahulu dalam hubungannya dengan syariat umat Muhammad SAW,
maka syariat kita dibahagi kepada dua:[3]
1. Syariat yang telah dihapuskan oleh
syariat kita
Jika Al-Quran ataupun hadis telah
menerangkan tentang syariat umat terdahulu dan dijelaskan pula bahawa syariat
iti telah dihapuskan, maka tidak boleh diguna pakai lagi.
2. Syariat yang tidak dihapuskan. Terbahagi
kepda dua:
- Syariat yang diceritakan kepda kita, melalui Al-Quran atau Hadis Nabi, tetapi tidak diwajibkan atas kita sebagaimana diwajbkan atas umat sebelum kita seperti yang di sebut didalam Al-Quran:
وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ
بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ
بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ
كَفَّارَةٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ
فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
45.
dan Kami telah tetapkan terhadap mereka di dalamnya (At Taurat) bahwasanya jiwa
(dibalas) dengan jiwa, mata dengan mata, hidung dengan hidung, telinga dengan
telinga, gigi dengan gigi, dan luka luka (pun) ada kisasnya. Barangsiapa yang
melepaskan (hak kisas) nya, Maka melepaskan hak itu (menjadi) penebus dosa
baginya. Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan
Allah, Maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim.[4]
(Surah Al-Maidah; 45)
- Syariat yang tidak disebut-sebut sama sekali. Bahagian ini tanpa diperselisihkan lagi untuk tidak boleh diguna pakai lagi. Bahagian ini tidak kita ketahui kecuali dngan jalan berturut-turut melalui pngamtan sejarah dan tidak dapat menerimanya dari ahli kita sendiri , kerana mereka telah mengubah isi kitab mereka. Firman Allah;
فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِيدًا
41.
Maka Bagaimanakah (halnya orang kafir nanti), apabila Kami mendatangkan
seseorang saksi (Rasul) dari tiap-tiap umat dan Kami mendatangkan kamu
(Muhammad) sebagai saksi atas mereka itu (sebagai umatmu[299]).
[299] Seorang Nabi menjadi saksi atas perbuatan tiap-tiap umatnya,
Apakah perbuatan itu sesuai dengan perintah dan larangan Allah atau tidak.[5]
(Surah An-Nisa’ ; 41)
فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِيثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ
قَاسِيَةً ۖ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ ۙ وَنَسُوا حَظًّا
مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ ۚ وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىٰ خَائِنَةٍ
مِنْهُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ ۚ إِنَّ
اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
13.
(tetapi) karena mereka melanggar janjinya, Kami kutuki mereka, dan Kami jadikan
hati mereka keras membatu. mereka suka merobah Perkataan (Allah) dari
tempat-tempatnya[407], dan mereka (sengaja) melupakan sebagian dari apa yang
mereka telah diperingatkan dengannya, dan kamu (Muhammad) Senantiasa akan
melihat kekhianatan dari mereka kecuali sedikit diantara mereka (yang tidak berkhianat), Maka maafkanlah mereka
dan biarkan mereka, Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.
[407] Maksudnya: merobah arti kata-kata, tempat atau menambah dan
mengurangi.[6]
(Surah Al-Maidah : 13)
Para
ulama’ usul fiqh bersepakat bahwa syariat para Nabi terdahulu yang tidak
tertulis di dalam Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW tidak berlaku lagi bagi
umat islam. Oandangan ini beragumentasi bahawa kedatangan syariat islam telah
mengakhiri berlakunya syariat-syariat terdahulu. Demikian itu, para ulama usul
fiqh bahawa syariat terdahulu yang dicantumkan dalam Al-Quran berlaku bagi umat
Islam bila mana ada ketegasan bahawa syariat itu berlaku bagi umat Nabi
Muhammad SAW. Namun, keberlakuannya itu bukan kerana kedudukannya sebagai
syariat sebelum Islam tetapi kerana ditetapkan oleh Al-Quran.[7]
Defenisi syaru’ man qablana
Syaru’ man qablana ialah syariat
umat-umat terdahulu iaitu segala hukum-hakam yang disyariatkan Allah kepada
umat-umat terdahulu melalui para rasul dan nabi yang diutuskan kepada mereka.[8]
Syariat Islam yang diturunkan kepada Nabi
Muhammad SAW untuk umatnya merupakan sebuah syariat yang bukan sahaja lengkap,
tetapi bersifat tetap dan anjal, sesuai untuk semua zaman sehinggalah ke hari
kiamat. Ini amat sesuai dengan kedudukan Nabi Muhammad SAW sendiri sebagai
rasul utusan yang terakhir.
Sebelum Baginda SAW diutuskan, Allah telah mengutuskan rasul-rasul untuk umat-umat terdahulu. Contohnya Nabi Musa dan Nabi Isa diutuskan kepada kaum Bani Israil, Nabi Ibrahim kepada kaum Namrud, Nabi Saleh kepada kaum Thamud, Nabi Hud kepada kaum ‘Ad dan Nabi Shuaib kepada kaum Madyan.
Semua rasul yang diutuskan itu membawa syariat Allah yang tertentu sama ada dalam bentuk perintah pengesaan Allah, amalan ibadah, larangan, dan lain-lain. Hakikatnya, semua syariat tidak kira syariat terdahulu mahupun syariat Nabi Muhammad SAW adalah sama, iaitu menyeru kepada Tauhid dan melarang menyekutukan Allah. Cuma terdapat sedikit perbezaan dari segi pendekatan yang digunakan, iaitu merujuk kepada wahyu yang diturunkan buat rasul-rasul pada zaman-zaman tertentu. [9]
Penerangan mengenai Syar’u man qablana
Perkataan serta pengertian syariat bukan
hanya digunakan di dalam Islam, bahkan ia juga pernah digunakan sebelum
kedatangan Islam. Contohnya, ajaran yang diturunkan kepada Nabi Ibrahim
dikenali dengan syariah Ibrahim, manakala ajaran yang diturunkan kepada Nabi
Musa dikenali dengan syariat Musa. Seterusnya, syariat Islam diturunkan kepada
Nabi Muhammad SAW yang merupakan rasul utusan terakhir sekaligus sebagai
pelengkap dan akan berkekalan hingga ke hari kiamat
Firman Allah:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ
عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ فَمَنِ
اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ
غَفُورٌ رَحِيمٌ
3. Pada hari ini telah
Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan
telah Ku-ridhai Islam itu Jadi agama bagimu.[10]
(Surah Al-Maidah: 3)
Syariat terdahulu ialah segala agama
Allah dan Syariah Samawi yang telah diturunkan kepada para rasul sebelum Nabi
Muhammad SAW semua ajaran tersebut termaktub di dalam empat buah kitab serta
100 suhuf atau lembaran .[11]
Antara kitab tersebut ialah Kitab Taurat diturunkan kepada Nabi Musa yang dicatat dalam Bahasa Ibrani, Kitab Zabur diturunkan kepada Nabi Daud di dalam bahasa Qibti, Kitab Injil diturunkan kepada Nabi Isa yang ditulis dalam Bahasa Suryani, dan yang terakhir dan terpakai untuk selama-lamanya ialah kitab al-Qur’an yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW, ditulis di dalam bahasa Arab.[12]
Antara kitab tersebut ialah Kitab Taurat diturunkan kepada Nabi Musa yang dicatat dalam Bahasa Ibrani, Kitab Zabur diturunkan kepada Nabi Daud di dalam bahasa Qibti, Kitab Injil diturunkan kepada Nabi Isa yang ditulis dalam Bahasa Suryani, dan yang terakhir dan terpakai untuk selama-lamanya ialah kitab al-Qur’an yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW, ditulis di dalam bahasa Arab.[12]
Para nabi dan rasul utusan Allah membawa ajaran Allah yang benar dari aspek akidah seperti: menyeru umat manusia agar menyembah Allah dan mengEsakan-Nya. Sudut amali atau syariah yang dibawa mempunyai perbezaan antara para rasul dan utusan kerana perbezaan suasana, keadaan dan umat mereka. Hal itu telah dijelaskan di dalam Al-Qur’an, salah satu darinya ialah, Allah telah berfirman berkenaan syariat Nabi Hud. [13]
Firman Allah SWT:
وَإِلَىٰ عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا ۗ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۚ أَفَلَا تَتَّقُونَ
65. dan (kami telah
mengutus) kepada kaum 'Aad saudara mereka, Hud. ia berkata: "Hai kaumku,
sembahlah Allah, sekali-kali tidak ada Tuhan bagimu selain dari-Nya. Maka
mengapa kamu tidak bertakwa kepada-Nya?"[14]
(Surah Al-‘Araf: 65)
Syariat agama terdahulu
1. Agama Yahudi
Agama ini menggunakan kitab Taurat
sebagai panduan hidup umatnya. Menurut sejarah, kitab Taurat diturunkan kepada
Nabi Musa sewaktu Baginda bermunajat di bukit Tursina. Pada peringkat awal,
khasnya sewaktu Nabi Musa masih hidup, umat Baginda berpegang serta mengikuti
segala ajaran yang terkandung di dalam kitab tersebut.
Kandungan ajaran agama Yahudi juga
merangkumi syariah yang terperinci dan cukup jelas. Ia mencakupi bidang ibadat,
muamalah serta peraturan hidup lain secara berasingan.[15]
Firman Allah:
وَكَتَبْنَا لَهُ فِي الْأَلْوَاحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْعِظَةً
وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ
يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا ۚ سَأُرِيكُمْ دَارَ الْفَاسِقِينَ
145. dan telah Kami
tuliskan untuk Musa pada luh-luh[566] (Taurat) segala sesuatu sebagai pelajaran
dan penjelasan bagi segala sesuatu; Maka (kami berfirman): "Berpeganglah
kepadanya dengan teguh dan suruhlah kaummu berpegang kepada
(perintah-perintahnya) dengan sebaik-baiknya[567], nanti aku akan
memperlihatkan kepadamu negeri orang-orang yang fasik[567].
[566] Luh Ialah: kepingan dari batu atau
kayu yang tertulis padanya isi Taurat yang diterima Nabi Musa a.s. sesudah
munajat di gunung Thursina.
[567] Maksudnya: utamakanlah yang
wajib-wajib dahulu dari yang sunat dan mubah.
[567] Maksudnya: utamakanlah yang
wajib-wajib dahulu dari yang sunat dan mubah.[16]
(Surah Al-A’raf:
145)
Ayat di atas menerangkan kandungan kitab
Taurat yang mengandungi unsur-unsur nasihat dan pengajaran dan menyuruh Nabi
Musa dan kaumnya berpegang teguh dan mengamalkan segala suruhan Allah SWT.
Selain itu ialah penyelewengan terhadap kitab Taurat. Setelah masa berlalu, lama kelamaan Bani Israil mulai meninggalkannya yang sekali gus lahir perselisihan di kalangan mereka ekoran sesetengahnya bertindak mengubah dan menukar gantikan isi kandungan kitab Taurat itu. Perselisihan di kalangan penganut agama Yahudi sampai ke peringkat kemuncak dengan terciptanya kitab Talmud, yang isi kandungannya sudah jauh menyimpang dari kandungan asal kitab Taurat.[17]
Selain itu ialah penyelewengan terhadap kitab Taurat. Setelah masa berlalu, lama kelamaan Bani Israil mulai meninggalkannya yang sekali gus lahir perselisihan di kalangan mereka ekoran sesetengahnya bertindak mengubah dan menukar gantikan isi kandungan kitab Taurat itu. Perselisihan di kalangan penganut agama Yahudi sampai ke peringkat kemuncak dengan terciptanya kitab Talmud, yang isi kandungannya sudah jauh menyimpang dari kandungan asal kitab Taurat.[17]
مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ
وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا
لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِي الدِّينِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ
قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانْظُرْنَا لَكَانَ خَيْرًا
لَهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَٰكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلَا
يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا
46. Yaitu orang-orang
Yahudi, mereka mengubah Perkataan dari tempat-tempatnya[302]. mereka berkata :
"Kami mendengar", tetapi Kami tidak mau menurutinya[303]. dan (mereka
mengatakan pula) : "Dengarlah" sedang kamu sebenarnya tidak mendengar
apa-apa[304]. dan (mereka mengatakan) : "Raa'ina"[305], dengan memutar-mutar
lidahnya dan mencela agama. Sekiranya mereka mengatakan : "Kami mendengar
dan menurut, dan dengarlah, dan perhatikanlah kami", tentulah itu lebih
baik bagi mereka dan lebih tepat, akan tetapi Allah mengutuk mereka, karena
kekafiran mereka. mereka tidak beriman kecuali iman yang sangat tipis.
[302] Maksudnya: mengubah arti kata-kata,
tempat atau menambah dan mengurangi.
[303] Maksudnya mereka mengatakan : Kami
mendengar, sedang hati mereka mengatakan: Kami tidak mau menuruti.
[304] Maksudnya mereka mengatakan:
dengarlah, tetapi hati mereka mengatakan: Mudah-mudahan kamu tidak dapat
mendengarkan (tuli).
[305] Raa 'ina berarti: sudilah kiranya
kamu memperhatikan kami. di kala Para sahabat menghadapkan kata ini kepada
Rasulullah, orang Yahudipun memakai kata ini dengan digumam seakan-akan
menyebut Raa'ina Padahal yang mereka katakan ialah Ru'uunah yang berarti
kebodohan yang sangat, sebagai ejekan kepada Rasulullah. Itulah sebabnya Tuhan
menyuruh supaya sahabat-sahabat menukar Perkataan Raa'ina dengan Unzhurna yang
juga sama artinya dengan Raa'ina.[18]
(Surah An-Nisa: 46)
Beberapa penyelewengan yang dilakukan
oleh golongan Yahudi ialah mereka menyatakan bahawa kedudukan Bani Israil dan
golongan Yahudi amat berbeza dengan umat-umat lain. Antaranya ialah mereka
menyatakan bahawa golongan Yahudi ialah umat terbaik dan dikurniakan dengan
pelbagai kelebihan serta sebagai anak-anak Tuhan, serta menganggap semua bangsa
lain hina, iaitu mereka berhak melakukan apa sahaja terhadap umat lain, tetapi
bangsa lain tidak boleh melakukan sedemikian terhadap mereka.
Selain itu, Orang Yahudi dan Bani Israil ditegah melakukan muamalah riba, gadaian,dan hutang sesama mereka, namun mereka harus melakukannya terhadap bangsa lain. Mereka mendakwa bahawa ajaran Yahudi telah menetapkan bahawa puak Kan’an hanya layak menjadi hamba kepada kaum Yahudi dan Bani Israil. Oleh itu, jika mereka enggan atau memberontak, mereka wajib dibunuh[19]
Mereka menyelewengkan kandungan asal kitab mereka dengan mengenepikan sudut rohani dan mengutamakan secara jelas sudut kebendaan semata-mata. Mereka tidak mementingkan ajaran agama dan ibadat serta kehidupan selepas mati. Justeru, tiada pendedahan dan galakan tentang zikir, perkara berkaitan kiamat dan hari akhirat dan sebagainya. Sebaliknya hanyalah gesaan dan dorongan supaya merebut ganjaran berbentuk kebendaan dan balasan keduniaan semata-mata seperti mengumpulkan harta sebanyak mungkin.
Antara sudut pembentukan akhlak kurang dititikberatkan, khususnya pendedahan mengenai tegahan dan perintah syariah, sedangkan ajaran Islam dan Al-Qur’an menitik beratkan perkara tersebut seperti balasan seksaan akibat melanggar perintah Allah.
Ciri-ciri lain dalam syariah Yahudi ekoran kezaliman dan kedegilan mereka ialah membawa ajaran dan hukum yang membebankan, sehingga menyukarkan mukallaf untuk melaksanakannya, seperti diharamkan terhadap mereka sesetengah makanan yang halal sebelumnya. Diharamkan ke atas mereka binatang yang berkuku seperti unta dan kuda. Semua itu kesan tindakan dan sikap mereka yang keji.
Sifat degil dan penderhakaan mereka terhadap perintah Allah serta para nabi menyebabkan mereka terpaksa menghadapi kesulitan dalam melaksanakan hukum hakam, seperti banyak soal dan berdolak dalih ketika diperintahkan oleh Allah.[20]
Firman Allah dalam surah Al-Baqarah: 74
ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ
أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ
الْأَنْهَارُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ
الْمَاءُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۗ وَمَا
اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
74. kemudian setelah itu
hatimu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal diantara
batu-batu itu sungguh ada yang mengalir sungai-sungai dari padanya dan
diantaranya sungguh ada yang terbelah lalu keluarlah mata air dari padanya dan
diantaranya sungguh ada yang meluncur jatuh, karena takut kepada Allah. dan
Allah sekali-sekali tidak lengah dari apa yang kamu kerjakan[21].
2. Agama Nasrani
Agama dan syariat tersebut dibawa oleh
Nabi Isa ketika orang-orang Yahudi berada dalam kesesatan dan kegelapan serta
jauh menyimpang dari landasan yang benar. Oleh itu Nabi Isa diutuskan bagi
membaiki keadaan mereka serta mengajak kembali ke jalan yang benar.
Nabi Isa menyebarkan ajarannya menerusi kitab Injil. Walau bagaiamanapun, ajaran yang dibawa baginda ditentang golongan Yahudi. Mereka bertindak menentang Nabi Isa secara kekerasan dan terang-terangan[22]
.
Setelah peninggalan Baginda, ada di kalangan pengikut Baginda yang dikenali dengan puak Nasrani bertindak mengubah isi kandungan kitab Injil seperti mendakwa Nabi Isa sebagai anak Tuhan
Setelah peninggalan Baginda, ada di kalangan pengikut Baginda yang dikenali dengan puak Nasrani bertindak mengubah isi kandungan kitab Injil seperti mendakwa Nabi Isa sebagai anak Tuhan
.
Justeru, syariat serta kitab Injil yang dibawa Nabi Isa juga telah diselewengkan. Semua kitab Injil yang tersebar sekarang seperti Barnaba dan Yuhana dikira tidak asli lagi kerana berlaku penyelewengan terhadap ajaran Nabi Isa. Antaranya contoh penyelewengan tersebut ialah mengharamkan sesetengah jenis daging yang dihalalkan sebelumnya, juga menggantikan hukuman rejam terhadap penzina dengan hukuman lain, dan mengharamkan perlaksanaan talak serta pengharaman terhadap mana-mana lelaki yang menceraikan isterinya[23]
Justeru, syariat serta kitab Injil yang dibawa Nabi Isa juga telah diselewengkan. Semua kitab Injil yang tersebar sekarang seperti Barnaba dan Yuhana dikira tidak asli lagi kerana berlaku penyelewengan terhadap ajaran Nabi Isa. Antaranya contoh penyelewengan tersebut ialah mengharamkan sesetengah jenis daging yang dihalalkan sebelumnya, juga menggantikan hukuman rejam terhadap penzina dengan hukuman lain, dan mengharamkan perlaksanaan talak serta pengharaman terhadap mana-mana lelaki yang menceraikan isterinya[23]
Hukum Syariat Sebelum Kita (Syar’u Man
Qablana)
Jika al Qur’an atau Sunnah yang sahih
mengisahkan suatu hukum yang telah disyariatkan pada umat yang dahulu melaui para
Rasul, kemudian nash tersebut diwajibkan kepada kita diwajibkan kepada mereka ,
maka tidak diragukan lagi bahwa syariat ditujukan juga kepada kita. Dengan kata
lain, wajib untuk diikuti, seperti fiman Allah SWT. Dalam surah al-Baqarah: 183
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
183.
Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana
diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,[24]
Sebaliknya, bila dikisahkan suatu syariat
yang telah ditetapkan, kepada orang-orang terdahulu, namun hukum tersebut telah
dihapus untuk kita, para ulama sepakat bahwa hukum tersebut tidak disyariatkan
kepada kita, seperti syariat Nabi Musa bahwa seorang yang telah berbuat dosa
tidak akan diampuni dosanya kecuali dengan membunuh dirinya. Dan jika najis
yang menempel tidak akan suci kecuali dengan memotong anggota yang terkena
najis itu.[25]
Para ulama menjelaskan bahwa syariat
sebelum kita atau syar’u man qablana ialah hukum yang telah disyariatkan untuk
umat sebelum Islam yang dibawa oleh nabi dan rasul terdahulu dan menjadi beban.
Hukum untuk diikuti oleh umat sebelum adanya syariat nabi Muhammad. Dimana kita
dapat menemukakan syariat terdahulu itu, apakah dari kitab suci nabi dan rasul
terdahulu yang ada sekarang seperti perjanjian agama Yahudi dan Injil untuk
agama Kristien. Hal ini menjadi pembicaraan dikalangan ulama?
Pengelompokan syar’u man qablana. Syariat
sebelum kita dari huraian di atas, dapat dibahagi ke dalam 3 kelompok:
- Syariat terdahulu yang terdapat dalam al Qur’an atau penjelasan Nabi yang disyariatkan untuk sebelum Nabi Muhammad dan dijelaskan pula dalam al Qur’an atau Nabi Muhammad.[26]
Contohnya firman Allah surah al An ‘am:
146
وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ ۖ وَمِنَ الْبَقَرِ
وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ
ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ۚ ذَٰلِكَ
جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْ ۖ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ
146. dan kepada orang-orang Yahudi, Kami haramkan segala
binatang yang berkuku[517] dan dari sapi dan domba, Kami haramkan atas mereka
lemak dari kedua binatang itu, selain lemak yang melekat di punggung keduanya
atau yang di perut besar dan usus atau yang bercampur dengan tulang.
Demikianlah Kami hukum mereka disebabkan kedurhakaan mereka; dan Sesungguhnya
Kami adalah Maha benar.
[517] Yang dimaksud dengan binatang berkuku di sini ialah
binatang-binatang yang jari-jarinya tidak terpisah antara satu dengan yang
lain, seperti: unta, itik, angsa dan lain-lain. sebahagian ahli tafsir
mengartikan dengan hewan yang berkuku satu seperti kuda, keledai dan lain-lain.[27]
2. Hukum-hukum dijelaskan dalam al-Qur’an
maupun hadis Nabi di syari’atkan untuk umat sebelumnya dan dinyatakan pula
berlaku untuk umat Nabi Muhammad dan dinyatakan berlaku untuk selanjutnya.
Seperti firman Allah dalam surat al Baqarah: 183.[28]
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
183. Hai orang-orang yang
beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang
sebelum kamu agar kamu bertakwa,[29]
Dalam ayat ini dijelaskan bahwa puasa di syariatkan
untuk umat terdahulu dan diwajikan atas umat Nabi Muahmmad.
Adapun contoh dalam hadis Nabi adalah
tentang berkorban yang dijelaskan. Disyariatkan untuk nabi Ibrahim , juga di
syriatkan untuk umat Nabi Muhammad. Hal ini ditegaskan dalam sabda Nabi:
ضَحُّوْا فَاِنَّهَا سُنَّةُ أَبِيْكُمْ
إِبْرَاهِيْمِ
.
“Berkorbanlah karena yang demikian itu
adalah sunnah bapakmu, Ibrahim.
3. Hukum-hukum yang disebut dalam al Qur’an
atau hadis Nabi, dijelaskan berlaku untuk umat sebelum Nabi Muhammad. Namun
secara jelas tidak dinyatakan berlaku kepada kita, juga tidak ada penjelasan
bahwa hukum tersebut telah dinashkan. Seperti firman Allah dalam surah al
Maidah: 45
وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ
بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ
بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ
كَفَّارَةٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ
فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
45. dan Kami telah tetapkan terhadap mereka di dalamnya (At
Taurat) bahwasanya jiwa (dibalas) dengan jiwa, mata dengan mata.[30]
Ayat ini mengisahkan hukum yang berlaku
pada orang yahudi di masa kala.
Demikian juga apabila Al-qur’an atau
Al-hadis sahih menerangkan suatu hukum yang disyariatkan kepada ummat yang
terdahulu, kemudian datang dalil syara’ yang membatalkannya, maka telah
disepakati oleh seluruh ulama bahwa hukum itu bukanlah merupakan hukum syara’
bagi kita, karena sudah ada dalil yang membatalkannya. Misalnya syariat yang
berlaku pada zaman nabi Musa as, bahwa seorang yang berbuat maksiat tidak akan
diampuni dosanya kecuali bila ia membunuh dirinya, dan pakaian yang terkena
najis tidak akan dapat disucikan kembali sebelum dipotong bagian yang terkena
najis itu.
Dalil yang membatalkan cara-cara taubat
yang dilakukan oleh umat Nabi Musa as. Antara lain ialah firman Allah:[31]
وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُمْ
مَتَاعًا حَسَنًا إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ
فَضْلَهُ ۖ وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ
كَبِيرٍ
3. dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhanmu dan bertaubat
kepada-Nya. [32]
(Hud: 3)
Taubat menurut syariat islam harus
memenuhi 3 syarat, yaitu:
- Berhenti dari berbuat maksiat
- Menyesali perbuatan maksiat yang dikerjakan
- Berazam tidak akan mengulangi berbuat kembali
Dalil yang membatalkan cara membersihkan
pakaian yang kena najis dengan memotong bagian yang kena najis sebagaimana yang
dilakukan oleh ummat Nabi Musa antara lain firman Tuhan:
وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ
4. dan pakaianmu bersihkanlah,[33]
(al-Mudatstsir: 4)
Maka jumhur ulama Hanafiah dan sebagian
ulama Malikiyah, serta sebagian Syafi’iyah berkata: “ bahwasanya hukum itu
adalah syariat untuk kita, dan wajib mengikuti serta menerapkannya selama hukum
itu telah diceritakan kepada kita dan di dalam syariat kita tidak terdapat
hukum yang merusaknya, karena hukum itu adalah diantara hukum-hukum Tuhan yang
telah disyariatkan oleh Allah melalui para Rasul Nya, dan Allah telah
menceritakannya kepada kita.[34]
Pendapat Ulama’ Mengenai Syaru’ Man Qablana
Syariat terdahulu baik berupa penetapan
atau penghapusan telah disepakati para ulama, ulama yang diperselisihkan adalah
apabila pada syariat terdahulu tidak terdapat dalil yang menunjukkan bahwa hal
itu diwajibkan pada mereka. Dengan kata lain, apakah dalil tersebut sudah
dihapus atau dihilangkan untuk kita? Seperti firman Allah:[35]
مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ
قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا
قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ
جَمِيعًا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ
كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَٰلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ
32. oleh karena itu Kami
tetapkan (suatu hukum) bagi Bani Israil, bahwa: Barangsiapa yang membunuh
seorang manusia, bukan karena orang itu (membunuh) orang lain[411], atau bukan
karena membuat kerusakan dimuka bumi, Maka seakan-akan Dia telah membunuh
manusia seluruhnya[412]. Dan Barangsiapa yang memelihara kehidupan seorang
manusia, Maka seolah-olah Dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya. Dan
Sesungguhnya telah datang kepada mereka Rasul-rasul Kami dengan (membawa)
keterangan-keterangan yang jelas, kemudian banyak diantara mereka sesudah
itu[413] sungguh-sungguh melampaui batas dalam berbuat kerusakan dimuka bumi.
[411] Yakni: membunuh orang bukan karena
qishaash.
[412] Hukum ini bukanlah mengenai Bani
Israil saja, tetapi juga mengenai manusia seluruhnya. Allah memandang bahwa
membunuh seseorang itu adalah sebagai membunuh manusia seluruhnya, karena orang
seorang itu adalah anggota masyarakat ank arena membunuh seseorang berarti juga
membunuh keturunannya.
[413] Ialah: sesudah kedatangan Rasul
membawa keterangan yang nyata[36].
(Surah al-Maidah: 32)
Ulama berselisih pendapat dalam hal yang
berkaitan syariat terdahulu dengan syariat yang terkemudiannya. Sebelum
membahaskan pendapat-pendapat mereka, perlu dijelaskan terlebih dahulu pokok
perbahasan Shar’man Qablana. Sesungguhnya ia dibahagikan kepada beberapa
bahagian.
Bahagian pertama ialah hukum-hukam yang terdapat di dalam Al-Quran dan ada dalil yang menjelaskan bahawa hukum-hukum tersebut turut difardhukan kepada kita sama seperti yang telah difardhukan kepada umat dan kaum terdahulu. Bahagian pertama ini tiada perselisihan dalam kalangan ulama dan mereka menerima Syaru’ man Qablana. Hal ini kerana terdapat dalil yang menjelaskan pensyariatan tersebut. Contohnya pensyariatan puasa. [37]
Firman Allah: (Surah Al-Baqarah: 183)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
183. Hai orang-orang yang
beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana
diwajibkan atas orang-orang
sebelum kamu agar kamu bertakwa[38],
Berdasarkan ayat tersebut jelas
menunjukkan diwajibkan berpuasa atas semua umat Islam seperti yang disyariatkan
kepada umat terdahulu. [39]
Seterusnya ialah hukum-hukum yang terdapat dalam Al-Quran atau dijelaskan Rasul di dalam Sunnahnya dan terdapat dalil yang menjelaskan bahawa hukuman tersebut telah dinasakhkan iaitu hukuman tersebut memang dikhususkan pensyariatannya untuk umat terdahulu sahaja. Sesungguhnya dalam bahagian ulama sepakat menolak Shar’man Qablana. Hal ini kerana hukum-hukum tersebut telah dinasakhkan dan hanya terpakai untuk umat terdahulu sahaja. Contohnya :[40]
Sabda Rasulullah SAW :
وأحلت لي الخنائم ولم تحل لأحد قبلي
Maksudnya: Telah dihalalkan kepadaku harta rampasan (perang), dan tidaklah dihalalkan kepada seorang pun sebelumku.
Hadis di atas menunjukkan pengharaman sesuatu perkara pada umat-umat terdahulu, dimana pada zaman kita, diperbolehkan untuk mengambil manfaat darinya, contohnya harta rampasan perang.
Selain bahagian ketiga pula ialah hukum-hakam yang tidak disebut di
dalam al-Quran dan tidak dijelaskan oleh Rasulullah SAW di dalam hadis Baginda.
Para ulama bersepakat bahawa ia bukanlah satu hukum yang disyariatkan kepada
umatnya.
Di samping itu, bahagian keempat ialah
hukum-hukum yang terdapat dalam al-Quran atau hadis terdapat dalil yang
memperakui mahupun menolaknya. Para ulama berselisih pendapat mengenainya. [41]
Sesungguhnya berdasarkan perbahasan yang
dinyatakan di atas, kehujahan Syaru’ man Qablana dapat dibahagikan kepada dua
pendapat. Pendapat pertama iaitu yang terdiri daripada Mazhab Hanafi, Maliki
dan Hanbali mengatakan bahawa ia adalah hujah dan mesti beramal dengan hukum
tersebut. Manakala pendapat kedua iaitu yang terdiri daripada Syafie dan
sebahagian ulama Hanbali mengatakan bukan sebagai hujah. [42]
Pendapat pertama:
Ulama Mazhab Hanafi, Maliki dan Ahmad yang mengatakan bahawa ia adalah hujah. Mereka berpendapat bahawa syariat Islam itu perlulah diamalkan oleh semua umat Islam kerana semua syariat Samawi itu adalah satu. [43]
Firman Allah:
قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَابْعَثْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ
36. mereka menjawab:
"Tundalah (urusan) Dia dan saudaranya dan kirimkanlah ke seluruh negeri
orang-orang yang akan mengumpulkan (ahli sihir),[44]
(As-syu’ra: 36)
Ayat ini menetapkan kesatuan agama atau
syariat Nabi Muhammad SAW dan kesatuan hukum-Nya iaitu sama seperti syariat
Nabi Nuh turut juga diwahyukan kepada Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan Nabi Isa. Hal
ini menunjukkan bahawa syariat terdahulu masih terpakai, maka wajiblah beramal
mengikut hukum-hukum dari syariat terdahulu, kecuali terdapat dalil yang menunjukkan
bahawa ia telah dinasakhkan dalam syariat Islam.[45]
ii) Selain itu, mereka juga berhujah mengatakan bahawa Allah telah menurunkan Taurat kepada para nabi sebagai panduan dalam mengeluarkan hukum.
ii) Selain itu, mereka juga berhujah mengatakan bahawa Allah telah menurunkan Taurat kepada para nabi sebagai panduan dalam mengeluarkan hukum.
Firman Allah SWT dalam Surah Al-Maida: 44:
إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ ۚ يَحْكُمُ بِهَا
النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا
وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتَابِ
اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ ۚ فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ
وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا ۚ وَمَنْ لَمْ
يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ
44.
Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab Taurat di dalamnya (ada) petunjuk dan
cahaya (yang menerangi), yang dengan kitab itu diputuskan perkara orang-orang
Yahudi oleh nabi-nabi yang menyerah diri kepada Allah, oleh orang-orang alim
mereka dan pendeta-pendeta mereka, disebabkan mereka diperintahkan memelihara
Kitab-Kitab Allah dan mereka menjadi saksi terhadapnya. karena itu janganlah
kamu takut kepada manusia, (tetapi) takutlah kepada-Ku. dan janganlah kamu
menukar ayat-ayat-Ku dengan harga yang sedikit. Barangsiapa yang tidak
memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, Maka mereka itu adalah
orang-orang yang kafir.[46]
Ayat ini menjelaskan
bahawa Allah telah menurunkan kitab Taurat kepada para nabi termasuklah Nabi
Muhammad SAW kerana baginda juga merupakan seorang nabi, maka mengikuti syariat
dalam Taurat atau syariat terdahulu adalah wajib kepada baginda dalam
mengeluarkan hukum. Sebagai contoh, sesungguhnya pernah diriwayatkan bahawa
Nabi SAW merujuk kitab Taurat bagi hukuman rejam terhadap salah seorang Yahudi
atas hukuman zina. Oleh yang demikian, ulama berpendapat syariat terdahulu
adalah wajib diikuti.
iii) Nabi Muhammad SAW pernah menjatuhkan hukuman qisas ke atas kesalahan mematahkan gigi. Hukuman tersebut hanya terdapat di dalam kitab Taurat sahaja. Maka wajiblah merujuk kitab Taurat kerana ia adalah sama seperti yang diceritakan oleh Allah SWT dalam al-Quran.[47] Buktinya firman Allah SWT :
iii) Nabi Muhammad SAW pernah menjatuhkan hukuman qisas ke atas kesalahan mematahkan gigi. Hukuman tersebut hanya terdapat di dalam kitab Taurat sahaja. Maka wajiblah merujuk kitab Taurat kerana ia adalah sama seperti yang diceritakan oleh Allah SWT dalam al-Quran.[47] Buktinya firman Allah SWT :
وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ
بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ
بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ
كَفَّارَةٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ
فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
45.
dan Kami telah tetapkan terhadap mereka di dalamnya (At Taurat) bahwasanya jiwa
(dibalas) dengan jiwa, mata dengan mata, hidung dengan hidung, telinga dengan
telinga, gigi dengan gigi, dan luka luka (pun) ada kisasnya. Barangsiapa yang
melepaskan (hak kisas) nya, Maka melepaskan hak itu (menjadi) penebus dosa
baginya. Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan
Allah, Maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim.[48]
(Surah Al-Maidah: 45)
Ayat ini menunjukkan hukuman qisas yang
disyariatkan dalam kitab Taurat kepada Nabi Musa tetapi hukuman tersebut masih
lagi terpakai sehingga Nabi Muhammad SAW. Oleh yang demikian, berdasarkan ayat
ini, syariat terdahulu merupakan satu hujah.
iv) Imam Hanafi dan Maliki mengatakan ia adalah hujah dan mesti beramal dengannya berdasarkan firman Allah SWT:
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ ۖ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ ۗ قُلْ لَا
أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا ۖ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرَىٰ لِلْعَالَمِينَ
90. mereka Itulah
orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah, Maka ikutilah petunjuk
mereka. Katakanlah: "Aku tidak meminta upah kepadamu dalam menyampaikan
(Al-Quran)." Al-Quran itu tidak lain hanyalah peringatan untuk seluruh
ummat.[49]
(Surah Al-an’am: 90)
Berdasarkan ayat di atas, sesungguhnya
Allah SWT telah memerintahkan supaya Nabi Muhammad SAW mengikut petunjuk mereka
(nabi-nabi terdahulu). Syariat nabi-nabi terdahulu merupakan sebahagian
petunjuk yang merangkumi iman dan syariat keseluruhannya. Hal ini bermaksud
segala yang disyariatkan kepada nabi-nabi terdahulu menjadi wajib ke atas kita
untuk mengikutinya.[50]
v) Selain itu, Shara’ man qablana dikatakan hujah menurut Imam Hanafi dan Maliki. Berdasarkan firman Allah SWT:
قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَابْعَثْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ
163. Sesungguhnya Kami
telah memberikan wahyu kepadamu sebagaimana Kami telah memberikan wahyu kepada
Nuh dan nabi-nabi yang kemudiannya, dan Kami telah memberikan wahyu (pula)
kepada Ibrahim, Isma'il, Ishak, Ya'qub dan anak cucunya, Isa, Ayyub, Yunus, Harun
dan Sulaiman. dan Kami berikan Zabur kepada Daud.[51]
(Surah An-nisa: 163)
Ayat di atas menerangkan bahawa agama
ialah ketundukan kepada Allah yang merangkumi iman dan syariat. Syariat
tersebut telah diturunakan kepada Nabi Nuh dan syariat tersebut turut juga
disyariatkan kepada Nabi Muhammad SAW. Hal ini menunjukkan bahawa sesungguhnya
syariat terdahulu masih terpakai sehingga sekarang, maka wajib beramal
dengannya. [52]
v) Allah SWT memrintahkan nabi Muhammad
SAW mengikut ajaran Nabi Ibrahim as seperti firman Allah SWT :
ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۖ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
123.
kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif" dan bukanlah Dia Termasuk orang-orang yang
mempersekutukan tuhan.[53]
(Surah An-nahl: 123)
Ayat diatas
menunjukkan, bahawa Allah SWT telah memerintahkan Nabi Muhammad SAW supaya mengikuti
agama Nabi Ibrahim a.s dan ia menunjukkan perintah (al-amr) menunjukkan kepada
wajib. Agama itu juga adalah nama lain bagi syariat.[54]
vi) Selain itu,
hujah ini diperkuatkan lagi dengan mengatakan bahawa syariat yang diwahyukan
kepada seorang rasul yang terdahulu adalah sama dengan syariat Rasul yang
terkemudian. Firman Allah SWT :
آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ
كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا
نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ
غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ
285.
"Kami tidak membeda-bedakan antara seseorangpun (dengan yang lain) dari
rasul-rasul-Nya", dan mereka mengatakan: "Kami dengar dan Kami
taat." (mereka berdoa): "Ampunilah Kami Ya Tuhan Kami dan kepada
Engkaulah tempat kembali."[55]
(Surah Al-Baqarah;
285)
Ayat di atas menunjukkan bahawa rasul
yang diutuskan bersama syariat mempunyai tanggungjawab yang sama. Maka tiada
bezanya diantara utusan seorang rasul terdahulu dengan rasul terkemudian. Oleh
itu, syariat juga turut diamalkan walaupun datang rasul selepas itu selagi
tidak ada dalil yang menasakhkannya.
Oleh yang demikian, syariat terdahulu masih lagi terpakai dalam perundangan Islam dan diperakui sehingga terdapat dalil yang menasakhkannya. [56]
Oleh yang demikian, syariat terdahulu masih lagi terpakai dalam perundangan Islam dan diperakui sehingga terdapat dalil yang menasakhkannya. [56]
Pendapat kedua:
Manakala menurut Imam Syafie dan Ahmad
mengatakan bahawa syara’ man qablana tidak boleh dijadikan hujah. Salah satu
hujah mereka ialah berdasarkan dalil al-Quran.
i) Firman Allah SWT: Surah Al-Maidah 48
وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ
يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ ۖ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ
بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ
مِنَ الْحَقِّ ۚ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا ۚ
وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِنْ
لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ ۚ إِلَى
اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ
تَخْتَلِفُونَ
48. dan Kami telah
turunkan kepadamu Al Quran dengan membawa kebenaran, membenarkan apa yang
sebelumnya, Yaitu Kitab-Kitab (yang diturunkan sebelumnya) dan batu ujian[421]
terhadap Kitab-Kitab yang lain itu; Maka putuskanlah perkara mereka menurut apa
yang Allah turunkan dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka dengan
meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu. untuk tiap-tiap umat
diantara kamu[422], Kami berikan aturan dan jalan yang terang. Sekiranya Allah
menghendaki, niscaya kamu dijadikan-Nya satu umat (saja), tetapi Allah hendak
menguji kamu terhadap pemberian-Nya kepadamu, Maka berlomba-lombalah berbuat
kebajikan. hanya kepada Allah-lah kembali kamu semuanya, lalu diberitahukan-Nya
kepadamu apa yang telah kamu perselisihkan itu[57],
[421] Maksudnya: Al
Quran adalah ukuran untuk menentukan benar tidaknya ayat-ayat yang diturunkan
dalam Kitab-Kitab sebelumnya.
[422] Maksudnya:
umat Nabi Muhammad s.a.w. dan umat-umat yang sebelumnya.
Melalui ayat ini dapat difahami bahawa
setiap nabi membawa syariatnya yang tersendiri. Oleh yang demikian, setiap umat
mempunyai syariat tersendiri yang dibawa oleh nabi mereka. Setiap nabi itu
mempunyai perundangan dan syariatnya tersendiri serta syariat mereka wajib
diikuti umat mereka. [58]
ii) Hal ini juga diperkuatkan lagi bahawa syariat terdahulu bukan hujah berdasarkan hadis Rasulullah SAW:
ii) Hal ini juga diperkuatkan lagi bahawa syariat terdahulu bukan hujah berdasarkan hadis Rasulullah SAW:
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم بعث معاذ إلى اليمن فقال كيف تقضي فقال أقضي بما في كتاب الله قال فإن لم في كتاب الله قال فسنة رسول الله صلى الله عليه وسلم قال فإن لم يكن في سنة رسول الله عليه وسلم قال أجتحد رأي
Maksudnya: Bahawasanya Rasulullah SAW mengutus Mu’az ke Yaman. Maka
beliau bersabda : “ Bagaimana engkau menghukum (sesuatu)?”. Mu’az menjawab : “
Saya akan menghukum dengan apa-apa yang terdapat Kitabullah ?”. Beliau bersabda
: “ Apabila tidak terdapat dalam Kitabullah?”. Mu’az menjawab : “Maka (saya
akan menghukum) dengan Sunnah Rasulullah SAW”. Beliau bersabda kembali :
“Apabila tidak terdapat dalam Sunnah Rasulullah SAW?”. Mu’az menjawab : “Saya
akan berijtihad dengan fikiran saya….”.(Riwayat Tarmizi)[59]
Hadis tersebut menceritakan mengenai sumber perundangan Islam iaitu al-Quran, Sunnah dan Ijtihad sahaja dan Shar’man qablana tidak pula dinyatakan dalam hadis tersebut. Sekiranya syariat terdahulu merupakan salah satu sumber syarak, nescaya ia pasti disebut selepas al-Quran dan al-Sunnah.
iii) Mereka juga turut mengeluarkan hujah berdasarkan ijmak ulama iaitu sesungguhnya kaum Muslimin bersepakat bahawa syariat Nabi Muhammad SAW telah menasakhkkan syariat terdahulu. Oleh itu, syariat terdahulu merupakan bukan hujah dan tidak wajib diikuti.
iv) Selain itu, mereka juga mengemukakan hujah berdasarkan dalil naqli iaitu sekiranya dituntut beramal dengan syariat terdahulu, nescaya mempelajarinya adalah fardhu kifayah, Nabi sendiri akan merujuk syariat itu serta tidak memadai dengan hukum yang diturunkan. [60]
Keduanya pula ialah asal kepada perlaksanaan syariat terdahulu ialah khusus dan terbatas kepada umat tertentu sahaja. Nabi Muhammad SAW bersabda :
كان النبي يبعث إلى قومه خاصة وبعثت إلى الناس عامة
Maksudnya: Nabi-nabi yang dahulu itu diutus kepada kaumnya sahaja, sedangkan aku diutuskan kepada manusia seluruhnya.
Oleh yang demikian, sekiranya sesuatu syariat itu masih berterusan dengan kedatangan yang syariat lain, maka rasul yang kedua itu tidak membawa syariat yang baru. Oleh yang demikian, umat tidak memerlukan penjelasan daripada rasul tersebut kerana tiada faedah sedangkan Allah tidak mengutuskan seseorang rasul tanpa faedah.
Selain itu, mereka juga mengatakan terdapat kebarangkalian bahawa syariat terdahulu dikhususkan untuk tempat tertentu. Contohnya, Nabi Syuaib dikhususkan kepada ahli Madyan, al-Aikah. Seterusnya, Nabi Musa diutuskan kepada Bani Israel. Oleh yang demikian, kewajipan beramal dengan sesuatu syariat terdahulu adalah terbatas kerana dikhususkan kepada sesuatu zaman dan syariat terhenti dengan utusan rasul yang lain.[61]
Penutup
Syar’u man qablana dalam
pandangan para ulama salaf adalah syari’at-syari’at para nabi terdahulu
sebelum adanya syari’at Islam yang dibawa Nabi Muhammad. Ada beberapa pandangan
dalam memahami syar’u man qablana. Ada yang memahaminya sebagai pembatas
(takhsis), nasikh dan bahkan sebagai metode, tetapi semua
ini berkaitan dengan keberlakuan syari’at umat terdahulu, apakah ia masih
berlaku atau sudah dibatalkan berdasarkan dalil normatif dalam Al-qur’an yang
secara tegas menyebutkan hal tersebut. Selain itu, ada juga ketentuan syar’u
man qablana yang ditulis kembali dalam Al-qur’an tetapi tidak ditemukan
ayat lain yang memberlakukan atau membatalkannya. Terhadap permasalahan ini,
terjadi perbedaan pandangan, ada yang memandang hal tersebut sebagai syari’at
Islam ada pula yang memandang sebaliknya.
Adanya perbezaan pendapat mengenai legalitas syar’u man
qoblana untuk dijadikan dalil dan sumber hukum Islam tidaklah membuat para
ulama saling merasa diri mereka benar dan melecehkan hujah ulama lainnya yang
tidak sependapat, semakin banyak perbedaan menunjukkan bahwa manusia
benar-benar dikaruniai akal yang luar biasa. Tiap ulama memiliki hujahnya
masing-masing yang sama-sama kuat. Semoga kita dalam menyoroti dalil yang masih
diperselisihkan ini juga berpandangan secara objektif tidak subjektif, segala
ilmu berumber dari Allah, dan yang paling mengetahui akan kebenarannyapun hanya
Allah. Bila dalil Syar’u man Qoblana mendatangkan manfaat dan kebaikan niscaya
tidak ada salahnya kita mempergunakannya dan mengamalknannya.
RUJUKAN
1.
Satria Effendi zein Muhammad, Ushul Fiqh
(Jakarta, Prenada Media Group;
2005) cetakan III.
2.
Terjemahan Al- quran Al-Karim, Hidayah House of
Quran SDN. BHD
3. Abdul Wahab Khallaf, Ilmu Ushul Fiqih,
(Jakarta: Rineka Cipta; 1990) cetakan I
4. A. hanafie, Ushul Fiqh (Jakarta; Widjaya,
1980) m/s 149, cetakan VII
5.
Zaidan Abdul Karim. 2009. Al-wajiz fi usul
al-fiqh. Lubnan: Resalah Publisher.
6.
Abdul Latif Muda. 2003. Pengantar syariah dan
teori fiqh. Kuala Lumpur: Pustaka Darul Salam
7.
Abdul Latif Muda. Rosmawati Ali @ Md Zin. 1998.
Pengantar ilmu tauhid. Kuala Lumpur:
Pustaka Darul Salam .
Pustaka Darul Salam .
8.
Abdu Rabbah Muhammad Said Ali. 1990. Mabhath fi
al-adillahal al-mukhtalaf fiha ‘ind al-usulliyyin. Kaherah : Dar al-Kitab
al-Jamiyy.
9.
Hasrun Haroan. 1996. Usul al-fiqh. Jakarta:
Logos Publishing.
10.
Sulaiman Abdullah. 1995. Sumber Hukum Islam.
Jakarta: Sma Grafik.
11.
St. Roestam. Zafrullah Salim. M.S.Wijaya. 1992.
Hukum dan syariat Islam. Jakarta. Penerbit Kalam Mulia.
12.
Amir Husin Mohd Nor. Abdul Basir Mohamad.
Mohmad Nasran Mohammad. Zaini Nasohah. 2002. Falsafah perundangan Islam.
Selangor: Mahzum Book Servis
13.
Mukhtar Yahya dan Fatchur Rahman, Dasar
Dasar Pembinaan Fiqh Islam, cetakan 2
[1] Al-Quran, surah Al-Baqarah: 183
[2] Abdul Wahab Khallaf, Ilmu Ushul Fiqih, (Jakarta: Rineka Cipta;
1990) m/s 109, cetakan I
[3] A. hanafie, Ushul Fiqh (Jakarta; Widjaya, 1980) m/s 149, cetakan
VII
[4] Al-Quran, surah Al-Maidah: 45
[5] Al-quran surah An-Nisa: 41
[6] Al-quran Surah Al-Maidah ayat 13
[7] Satria Effendi, Ushul Fiqh (Jakarta, Prenada Media Group; 2005)
m/s 163, cetakan III
[8] Zaidan Abdul Karim. 2009. Al-wajiz fi usul al-fiqh. Lubnan:
Resalah Publisher, m/s 209
[9] Amir Husin Mohd Nor. Abdul Basir Mohamad. Mohmad Nasran Mohammad.
Zaini Nasohah. 2002. Falsafah perundangan Islam. Selangor: Mahzum Book Servis,
m/s 155
[10] Al-quran, surah Al-Maidah: 3
[11] Abdul Latif Muda. 2003. Pengantar syariah dan teori fiqh. Kuala
Lumpur: Pustaka Darul
Salam, m/s 31
Salam, m/s 31
[12] St. Roestam. Zafrullah Salim. M.S.Wijaya. 1992. Hukum dan syariat
Islam. Jakarta. Penerbit Kalam Mulia. m/s 411
[13] Abdul Latif Muda. 2003. Pengantar syariah dan teori fiqh. Kuala
Lumpur: Pustaka Darul
Salam. m/s 32
Salam. m/s 32
[14] Al-quran, Surah Al-A’raf : 65
[15] Abdul Latif Muda. Rosmawati Ali @ Md
Zin. 1998. Pengantar ilmu tauhid. Kuala Lumpur:
Pustaka Darul Salam . m/s 167
Pustaka Darul Salam . m/s 167
[16] Al-Quran Surah Al-‘Araf: 145
[17] Abdul Latif Muda. Rosmawati Ali @ Md Zin. 1998. Pengantar ilmu
tauhid. Kuala Lumpur:
Pustaka Darul Salam . m/s 167
Pustaka Darul Salam . m/s 167
[18] Al-quran surah an-nisa: 46
[19] Abdul Latif Muda. 2003. Pengantar syariah dan teori fiqh. Kuala
Lumpur: Pustaka Darul
Salam, m/s 38
Salam, m/s 38
[20] Abdul Latif Muda. 2003. Pengantar syariah dan teori fiqh. Kuala
Lumpur: Pustaka Darul
Salam. m/s 39
Salam. m/s 39
[21] Al-Quran, Surah Al-Baqarah ayat 74
[22] St. Roestam. Zafrullah Salim. M.S.Wijaya. 1992. Hukum dan syariat
Islam. Jakarta. Penerbit Kalam Mulia. m/s 393
[23] Abdul Latif Muda. 2003. Pengantar syariah dan teori fiqh. Kuala
Lumpur: Pustaka Darul
Salam m/s 42
Salam m/s 42
[24] Al-quran surah Al-Baqarah 183
[25] Mukhtar Yahya dan Fatchur Rahman, Dasar Dasar Pembinaan Fiqh
Islam, m/s 116
[26] Mukhtar Yahya dan Fatchur Rahman, Dasar
Dasar Pembinaan Fiqh Islam, m/s 116
[27] Al-Quran Surah Al-An’am: 146
[28] Mukhtar Yahya dan Fatchur Rahman, Dasar Dasar Pembinaan Fiqh
Islam, m/s 116
[29] Al-Quran Surah Al-Baqarah 183
[30] Al-Quran Surah Al-Maidah: 45
[31] Mukhtar Yahya dan Fatchur Rahman, Dasar Dasar Pembinaan Fiqh
Islam, m/s 117
[32] Al-Quran, Surah Hud: 3
[33] Al-Qura, Surah Al-Mudatstir: 4
[34] Mukhtar Yahya dan Fatchur Rahman, Dasar Dasar Pembinaan Fiqh
Islam, m/s 117
[35] Zaidan Abdul Karim. 2009. Al-wajiz fi usul al-fiqh. Lubnan:
Resalah Publisher, m/s 209
[36] Al-quran. Surah Al-Maidah: 32
[37] Zaidan Abdul Karim. 2009. Al-wajiz fi usul al-fiqh. Lubnan:
Resalah Publisher, m/s 209
[38] Al-qurah, Surah Al-Baqarah: 183
[39] Sulaiman Abdullah. 1995. Sumber Hukum Islam. Jakarta: Sma Grafik,
m/s 70
[40] Zaidan Abdul Karim. 2009. Al-wajiz fi usul al-fiqh. Lubnan:
Resalah Publisher, m/s
[41] Zaidan Abdul Karim. 2009. Al-wajiz fi usul al-fiqh. Lubnan:
Resalah Publisher, m/s 209-210
[42] Abu Zahrah Muhammad. 1958. Usul al-fiqh. Kaherah: t.pt. m/s 286
[43] Sulaiman Abdullah. 1995. Sumber Hukum Islam. Jakarta: Sma Grafik.
m/s 73
[44] Al-quran, Surah A-Syu’ra: 36
[45] Hasrun Haroan. 1996. Usul al-fiqh. Jakarta: Logos Publishing, m/s
45
[46] Al-Quran. Surah Al-Maidah: 44
[47] Abdu Rabbah Muhammad Said Ali. 1990. Mabhath fi al-adillahal
al-mukhtalaf fiha ‘ind al-usulliyyin. Kaherah : Dar al-Kitab al-Jamiyy, m/s 227
& 229
[48] Al_quran, Surah Al-Maidah: 45
[49] Al-Quran, Surah Al-An’am: 90
[50] Abdu Rabbah Muhammad Said Ali. 1990. Mabhath fi al-adillahal
al-mukhtalaf fiha ‘ind al-usulliyyin. Kaherah : Dar al-Kitab al-Jamiyy. m/s 228
[51] Al-Quran, Surah An-nisa: 163
[52] Abdu Rabbah Muhammad Said Ali. 1990. Mabhath fi al-adillahal
al-mukhtalaf fiha ‘ind al-usulliyyin. Kaherah : Dar al-Kitab al-Jamiyy, m/s 228
[53] Al-Quran. Suarh An-Nahl: 123
[54] Abdu Rabbah Muhammad Said Ali. 1990. Mabhath fi al-adillahal
al-mukhtalaf fiha ‘ind al-usulliyyin. Kaherah : Dar al-Kitab al-Jamiyy m/s 229
[55] Al-Quran, Surah Al-Baqarah; 285
[56] Abdu Rabbah Muhammad Said Ali. 1990. Mabhath fi al-adillahal
al-mukhtalaf fiha ‘ind al-usulliyyin. Kaherah : Dar al-Kitab al-Jamiyy m/s 23
[57] Al-quran, surah Al-Maidah: 48
[58] Abdu Rabbah Muhammad Said Ali. 1990. Mabhath fi al-adillahal
al-mukhtalaf fiha ‘ind al-usulliyyin. Kaherah : Dar al-Kitab al-Jamiyy.
[59] Hadis riwayat tarmizi
[60] Abdu Rabbah Muhammad Said Ali. 1990. Mabhath fi al-adillahal
al-mukhtalaf fiha ‘ind al-usulliyyin. Kaherah : Dar al-Kitab al-Jamiyy, m/s
231-232
[61] Abdu Rabbah Muhammad Said Ali. 1990. Mabhath fi al-adillahal
al-mukhtalaf fiha ‘ind al-usulliyyin. Kaherah : Dar al-Kitab al-Jamiyy, m/s 232
& 233
[1] Satria Effendi, Ushul Fiqh (Jakarta, Prenada Media Group; 2005)
m/s 162-163, cetakan III
[2] Al-quran, Surah as-syu’ra: 13
Comments
Post a Comment